Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Joost Koers - WaarBenJij.nu Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Joost Koers - WaarBenJij.nu

Dubai

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

01 September 2013 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

G'day mate!
Here we are again and here we go again!
We gaan gewoon door waar we gebleven waren, en dat is lange verhalen schrijven!

Jaja jullie zullen het al wel in de wandelgangen hebben gehoord... Joost gaat weer op reis.
En dit keer pak ik het net een beetje anders aan als de vorige keer.

Mijn vorige reis heeft mij veel geleerd. Herinneren jullie een van de laatste verhalen nog waarin ik mijn paspoort verloor? Juist op dat soort zaken ben ik nu extra goed voorbereid.
Tevens kan ik jullie mededelen dat de foto's die jullie komende tijd te zien krijgen sterk in kwaliteit zijn toegenomen. Ik heb geïnvesteerd in een goede camera en een netbook.

Maar even terug naar het einde van het vorige verhaal...
Wat is er in de tussentijd allemaal gebeurd?
Nou ik kwam dus op 18 oktober 2012 weer thuis van mijn reis door Australië. De eerste tijd heb ik thuis gezeten om te bekomen van de cultuur shock haha. Ondertussen ben ik weer hard gaan trainen op mijn uit Australië meegenomen fiets. Nieuwjaar bracht ik wederom niet door in Nederland maar aan de Ramblas in Barcelona!

Op 2 januari 2013 ging ik met frisse tegenzin naar het uitzendbureau. Wat was het plan? Nou ik had het al wel uitgestippeld, full time werken voor een tijd en dan wederom terug naar Australië.
Het geluk was aan mijn zijde, want gelijk al kon ik voor 40 uur aan het werk in het magazijn bij Plieger in Zaltbommel, prima!

Een dikke 6 maanden heb ik toch wel met veel plezier gewerkt bij Plieger. De leuke collega's maakten veel goed. Dus voor diegene die daar deel vanuit maakte, bedankt;)
Tijdens die 6 maanden natuurlijk ook met veel passie mijn hobby wielrennen beoefend.

Gedurende die tijd was ik al aan het brainstormen over de tweede reis. Waar ga ik heen? Voor hoelang? Met wie eventueel?
Uiteindelijk kwamen de volgende landen op volgorde uit de grote hoed;
Dubai, Abu Dhabi, Thailand, Australië, Nieuw Zeeland en wederom Australië.

- 5 hele dagen Dubai en Abu Dhabi
- de maand september Thailand.
- okt, nov, dec werken in Australië
- Jan, feb, mrt Nieuw Zeeland
- mrt..................Australië

Waarom die puntje puntje puntje?
Gewoon, omdat ik niet weet wanneer ik terug kom. Ik blijf weg zolang ik het naar mijn zin heb.

Na 10 maanden thuis te zijn geweest vond ik wel weer tijd om te gaan. Afgelopen maandag (26 aug) vertrok ik vanuit Schiphol naar de zandbak van Dubai. Naar Dubai ging ik niet alleen. Richard is mijn travel mate!
Samen brengen we 5 dagen en 6 nachten door in Dubai en Abu Dhabi.
Hij vloog vanuit Düsseldorf en zou om 23:55 landen. Ik vloog achter hem in de Airbus A380, het grootste passagiers vliegtuig wat er bestaat met aan boord plaats voor dik 850 man.
Ik landde 4 minuten later, dus dat was ideaal!

Via booking.com hadden we een goedkoop hotel geboekt iets buiten de stad. Uiteindelijk kwamen we hier om 2 uur s nachts aan.

Dag 1:
De volgende ochtend opende we onze ogen en die gingen echt wagenwijd open! Ongelofelijk wat we zagen!
Toen we naar buiten liepen was het echt net alsof je een sauna binnenliep, en daar is echt geen woord van overdreven. De tering wat is het hier warm! De temperatuur is boven de 40 en daarbij is de luchtvochtigheid ook erg hoog wat het heel erg benauwd maakt. Meteen als je buiten bent loopt het water van je lijf af.
Alles wat hier is gemaakt is gemaakt op binnen, want buiten is het gewoon niet uit te houden.
We zijn met de metro naar het centrum van Dubai gegaan. Alles wat je hier ziet is nieuw, schoon en mooi.

Het begon al gelijk goed. We gingen in de metro in een gedeelte zitten waar alleen vrouwen mochten zitten. Weten wij veel jonguh! Vanzelfsprekend verzocht een vrouw ons de coupe te verlaten.
Tijdens de metro rit zagen we alle hoge gebouwen al staan. Maarja als je dan bij de Burj Khalifa aankomt dan zijn alle andere wolkenkrabbers maar kabouters. De Burj Khalifa is met zijn 829 meter het hoogste gebouw ter wereld!
Over het algemeen is de regel hier; als we iets bouwen moet het een record breken. Onderin het hoogste gebouw van de wereld zit de grootste shopping mall ter wereld, met daarin het grootste aquarium ter wereld.

Aanstaande vrijdag gaan we naar boven. Een kaartje van te voren kopen scheelt aanzienlijk veel geld.
Vanuit Burj Khalifa met de metro een paar stations terug naar The mall of the emirates. Dit is ook weer een grote shopping mall maar in deze mall zit een grote indoor skibaan verstopt, naja niet normaal maar hier kan alles!

Aan het einde van de middag zijn we naar Dubai Marina gegaan. Dat is de jachthaven van Dubai. Jullie kunnen je eigen wel voorstellen wat voor moois daar lag. S avonds gaan eten in een Indisch/ Chinees restaurant. Meteen Richard maar eens met stokjes laten eten haha, en het ging nog goed ook!

Met het afrekenen was ook lachen. We moesten 124 dirhams betalen. Ik gaf 225. Krijg ik 21 terug??? Waarschijnlijk was het rekenmachine wat ze altijd gebruiken kapot. Dus ik zeg ik moet 100 terug krijgen. Komt ze terug met 121. Ja bedankt en houdoe! Geweldig onze kop volgepropt + €4 winst. En dat alles voor maar €20.
Tot zover dag 1

Dag 2:
Vandaag zijn we op tijd opgestaan om naar Abu Dhabi te gaan. Hoofddoel vandaag was Ferrari World, en het naastgelegen formule 1 circuit bezoeken.
De beste manier was met de bus werd ons vertelt. Zo gezegd zo gedaan. Het nam allemaal wel wat tijd in beslag en uiteindelijk kwamen we rond 12 uur aan bij Ferrari world.
Ferrari world is een groot indoor attractiepark met als highlight de snelste achtbaan ter wereld. Van 0 naar 240 km per uur in 4,9 seconden. Ja dat hebben we gevoeld! Ongelofelijk wat ging dat hard! De hele middag hebben we in het park doorgebracht. In de na middag zijn we naar het formule 1 circuit van yas Marina bay gelopen. Lekker zweten! De luchtvochtigheid is erg hoog daarom is het weer niet aangenaam. Het was een behoorlijk stuk lopen om het circuit heen. Uiteindelijk kregen we een lift van een medewerkster van het circuit. Zij bracht ons naar een punt waar je mooi over het circuit kon uitkijken. Via haar kwamen we ook in een pitbox vol race auto's. Erg leuk en bijzonder om dit te zien!

Eenmaal terug buiten kwamen we met een Australische jongen aan de praat. Toevallig was het een farmer dus dat was wel leuk om ervaringen uit te wisselen. Samen met hem namen we een taxi terug naar Dubai. Vervolgens nog wat rondgelopen in The mall of The Emirates. S avonds wat gegeten en weer terug naar ons hotel gegaan. Het was weer een zeer geslaagde dag!

Dag 3:

Vanochtend op het gemak opgestaan. Na het ontbijt hebben we ons in ons beste pak gehesen om vervolgens naar Burj Al Arab te gaan voor een high tea.
Burj Al Arab is het enige 7 sterren hotel op aarde. Het is noodzakelijk om vooraf online te reserveren anders kom je er niet in. Bij binnenkomst was het al gelijk wauw!
Een prachtige fontein en erg veel goud. Vanzelfsprekend werden we als echte gentleman behandeld. Met de lift gingen we naar de 27e verdieping op 200 meter hoogte. In de skyview bar hadden we een tafel aan het raam met uitzicht op de kunstmatig aangelegde eilanden groep in de vorm van de wereldkaart en de eilanden in de vorm van een palmboom, schitterend!
Vanwege de hoge luchtvochtigheid lijkt gewoon mistig dus het zicht werd helaas beperkt.
Voordat ik ging zitten werd mijn stoel terug en vervolgens aangeschoven.

De high tea begon met een glas champagne. Vervolgens werden we dik twee uur lang verwend met de lekkerste dingen. Er kwam zelfs kaviaar langs en dat smaakt nog best goed ook!
We werden echt als een koning behandeld, of moet ik hier sjeik zeggen?

Eenmaal weer terug beneden nog foto's gemaakt van de lobby.
Als je vanaf beneden naar boven kijkt zie je in de kleuren van de regenboog alle kamers omhoog gaan. Het is moeilijk uit te leggen hoe mooi het was, maar later krijgen jullie zeker foto's te zien en dan begrijpen jullie het wel!
Al met al was het een geweldige ervaring om het hotel bezocht te hebben!

Na het bezoek aan Burj Al Arab zouden we naar wild wadi gaan. Dat is een groot aquapark naast het hotel. Het zou tot 8 uur s avonds open zijn, maar omdat het die avond ladies night was ging het om 6 uur dicht. Aangezien het al half 5 was gingen we er niet meer in. Dus gaan we er morgen heen.
We zijn toen naar de Dubai Mall gegaan. We pakte een taxi terug naar het metro station. Ik vroeg de chauffeur ons daar af te zetten. Hij nam het wel heel letterlijk en zette ons op een oprit van de snelweg pal onder het station af, wat een artiest!
Heel aangekomen bij de mall hebben we wat rondgelopen. Vlak voor zonsondergang de fontein show bekeken, die was ook erg mooi!
S avonds hebben we lekker gegeten bij een outback steakhouse. Daarna de trein teruggepakt en eer we terug waren was het alweer half 12.
En ja alweer was het een geweldige dag! Wat staat ons morgen te wachten?
Morgen ochtend gaan we voor poging twee naar wild wadi en om vijf uur gaan de het hoogste gebouw van de wereld in; Burj Khalifa.

Dag 4:
Na het ontbijt liepen we naar het metro station. De metro rijd op vrijdag tot 1 uur s middags niet. Heel apart, maarja dan maar met een taxi. Die zette ons voor de deur bij het waterpark van wild wadi af. Van 12 tot 4 hebben we rondgehangen. Er waren echt vette glijbanen! Eentje moest je in gaan staan en dan viel de grond onder je weg er ging je kei hard recht naar beneden. De ander ging je met vier man in een bootje en ging je door verschillende grote tollen. Ook een hele mooie was ook een banden glijbaan die rond het hele park liep. Meerdere keren werd je door een dikke stroom omhoog afgeschoten.
Er was ook een machine die een kunstmatige golf maakte. Je kon hier met een body board leuke dingen doen, erg leuk!

Om 4 uur zijn we gaan omkleden en nadat we wederom door de taxi op de oprit van de snelweg werden afgezet voor het metro station waren we precies om 5 uur bij Burj Khalifa.
Het hoogste gebouw van de wereld! Maar liefst 829 meter is dat pokken ding! Niet dat ik erom sta te springen maar helaas kom je niet hoger dan 452 meter. Ik snap daar niks van. Heb je het hoogste gebouw ter wereld kun je niet tot de top? Anyway, vanaf boven had je wel een prachtig uitzicht over Dubai. Het zicht is beperkt vanwege een waas die er hangt. Maar wat je zag was gewoon mooi! We hebben boven een klein uurtje rondgehangen.
Daarna was ik toch wel weer blij om beneden te zijn. S avonds hebben we bij een Italiaan gegeten. We zaten lekker buiten en konden zo ook van de fontein show genieten.

Morgen is onze laatste hele dag in Dubai. Ook dan hebben we nog iets leuks op het programma staan. We gaan namelijk naar het 'oude Dubai' toe. Ook bezoeken we een museum over hoe Dubai is ontstaan.

Dag 5:

Vandaag sluiten we het rustig af. Op ons gemak opgestaan en hebben toen de metro gepakt richting 'oud Dubai'
Hier is het allemaal begonnen. Begin 1700 stond hier een fort wat het hart van het dorpje was. Van het fort hebben ze nu een museum gemaakt. Het was best leuk om te zien hoe primitief hier vroeger geleefd is. Beetje bij beetje zijn ze hier gegroeid maar vanaf de 90's zijn ze hier echt gaan knallen! Onder leiding van sheik Mohammed rashid Baktoun is Dubai ondertussen het metropool van het midden oosten. Ieder bedrijf in de wereld wil hier wel gevestigd zijn. De laatste tien jaar zijn in het bijzonder erg hard gegaan. De wolkenkrabbers kun je al lang niet meer op twee handen tellen, en nog steeds zijn er veel in aanbouw. Wist je dat hier een paar jaar geleden een derde van alle hijskranen ter wereld stonden?

Na het museum zijn we naar Al Bastakiya gegaan. Dit is een wijk vlakbij het museum. Al Bastakiya is typisch Dubai zoals het jaren geleden was. Denk maar aan de straatjes uit de film van Alladin.
Naderhand liepen we langs de rivier een winkelstraatje in. Een verkoper zag ons al van ver aankomen en kreeg ons zijn winkel binnen. Juist we kregen allebei een sjeik pak aan. Haha geweldig. Wat is nou Dubai zonder een sjeik pak? Ik hoefde er geen te kopen. Alleen maar ruimte in mijn tas. Richard had er wel oren na en wou er graag een hebben. Vanzelfsprekend kregen we een 'special price', ook de kwaliteit was erg goed vertelde hij. Waar heb ik dat vaker gehoord? De speciale prijs bedroeg 480 derham (€95)
Na een kwartiertje liepen we naar buiten en had het 175 (€32) gekost. Dat is inderdaad een special price voor ons.

Nadat de rest van de straat zag dat wij met een tas naar buiten kwamen waren ze niet meer te houden. Iedere winkel werden we naar binnen getrokken en ze waren erg desperate iets te verkopen. Hij wou alles verkopen! Een terroristen cape, een sjaal, muiltjes voor mijn vriendin die ik niet heb en toen ie niks meer wist kwam ie met een paraplu aanzetten. Wat moet ik hier nou met een paraplu jonguh? Het regent hier nooit. Uiteindelijk gewoon naar buiten gelopen anders was ie nu nog steeds bezig met mij iets te verkopen.
Het was wel echt lachen!

S avonds gegeten en redelijk op tijd terug gegaan naar ons luxe hotel.
De tas klaargemaakt voor morgen, want morgenvroeg om 5:45 staat de taxi op de stoep om mij naar het vliegveld te brengen.
Morgen vlieg ik naar Thailand!
Richard vliegt s middags terug naar Nederland. Dubai was zeer de moeite waard te bezoeken. Het leukste vond ik dat we met tweeën waren en veel gelachen hebben.

Dubai is geen bestemming voor Backpackers dus dan is het erg gezellig om een reismaatje bij te hebben. Thailand is een ander verhaal, dat ademt Backpacken dus dat is geen probleem.

Tot de volgende keer in Thailand!

Greetings
J.K.

  • 01 September 2013 - 16:37

    Jack Van Laarhoven:

    Ha die Joost,
    Wat een flitsende start van je nieuwe reis. Wat goed en bijzonder wat je in deze korte periode al gedaan hebt. Je verstaat de kunst: "Don't worry, be happy!" Enjoy your travels.
    Warm greetings, Jack and Carla.

  • 01 September 2013 - 19:17

    Marian:

    Hallo Joost,
    Zo kort weg, en al zoveel gezien en gedaan. Jij gaat er zeker weer wat moois van maken.
    Geniet ervan, Cees en Marian

  • 01 September 2013 - 19:33

    Angelique:

    Hey Joost,

    Leuk weer iets van jou te horen. Alsof je niet thuis geweest bent! In de eerste dagen alweer genoeg beleefd. Wij verheugen ons al op de verhalen vanuit Thailand. Heel veel plezier.

    Groetjes de Moesjes

  • 01 September 2013 - 19:49

    Frans Van SVO:

    Ha en weer is tie weg.
    Ben benieuwd naar je belevenissen. Goed begonnen.
    Veel plezie.r
    Groet Frans

  • 01 September 2013 - 22:04

    Vince:

    Al lekker veel gedaan Joost! Maar uhm... 32 euro voor een tafelkleed, is dat nog niet teveel??

  • 05 September 2013 - 18:04

    Hansdekleyn:

    halllo joost
    wy zyn benieuwd naar je reis in thailand
    veel plezier daar
    we horen nog van je
    groeten hans en phorn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost

Actief sinds 13 Juli 2011
Verslag gelezen: 763
Totaal aantal bezoekers 46963

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2013 - 01 Januari 2023

Here we go again!

18 Oktober 2011 - 18 Oktober 2012

Joost down under

Landen bezocht: