The end of New Zealand - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Joost Koers - WaarBenJij.nu The end of New Zealand - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Joost Koers - WaarBenJij.nu

The end of New Zealand

Blijf op de hoogte en volg Joost

05 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

G'day bro, how's it going?
Jaja daar is ie weer, Toontje de trucker, Sven de Schilder of Han cameraman. Het is aan jullie.

Vorige keer verliet ik jullie op de Ferry van Wellington naar Picton.
De overtocht duurde vier uur en was erg mooi! Dit is wat ik van New Zealand verwachtte. Prachtige grove natuur.

Vanuit Picton reden we richting het Abel Tasman national park. Onze landgenoot Abel Tasman was de eerste hier in New Zealand. Juist de eerste niet een of andere Cook.
Die kwam pas honderd jaar later.
Meneer Tasman had iets meer zijn best moeten doen of een grotere mond moeten hebben dan hadden we hier met guldens kunnen betalen haha.
Anyway helaas is het allemaal anders gelopen.

In het national park hebben we een watertaxi gepakt die ons het park inbracht. We werden gedropt op het strand en zijn toen over onder meer swing bruggen, het bos en prachtige stranden terug gelopen.
Het was een 20 kilometer durende hike. Het was wel aardig maar niet super mooi.
Vanuit Abeltje aan de westkust van New Zealand begonnen.

Tijdens de rit kwamen we nog een grote hang brug tegen. Hij hing over de rivier, echt zo'n een zoals in het oerwoud, prachtig!
We overnachtte net langs een mooie rivier. We maakte hier voor het eerst vrienden met de sandflies.
Piep kleine vliegjes die steken. Echt irritant!

De volgende ochtend regende het helaas. We gingen weer op pad.
Vandaag gingen we de pancake rocks bezoeken.
Het is zoals de naam. Het zijn rotslagen die mede door zand en water gecreëerd zijn. Het lijken net pannenkoeken die opgestapeld zijn, vandaar de naam dus.

Na de pannenkoeken verder zuidelijk gereden. We naderen de gletsjers.
Allereerst de Franz Jozef gletsjer. Ik had verwacht dat we een eind de bergen in moesten om ze te bereiken?
Maar nee, wat deze gletsjers extra bijzonder maakt is dat ze op bijna zeeniveau eindigen. Als je aan de voet van de gletsjer staat kun je de oceaan zien, ook is het hier echt niet koud. Je loopt eerst door tropics en vervolgens sta je op een gletsjer, ja dit vind je alleen maar in New Zealand.

De volgende gletsjer lag 23 km verderop. De Fox Gletsjer. Op de fox hadden we een heli-hike geboekt. Een helikopter zou ons bovenop de gletsjer afzetten, vervolgens drie uur lang op het ijs doorbrengen om vervolgens weer opgepikt te worden door de heli.
Het was een onwijs gave ervaring! De helikopter vlucht was spectaculair en eenmaal op het ijs ging het avontuur verder. Prachtige ijsgrotten met van dat donkere blauwe ijs, diepe spleten kortom oppassen haha.
We kregen van die spikes onder onze schoenen om ons gemakkelijk voort te bewegen op de gletsjer.
Onze gids was iemand uit Nepal. Hij wist erg leuke en interessante dingen te vertellen over de gletsjer.

Helaas verliest de gletsjer per jaar zo'n 180 meter aan lengte. Het broeikaseffect is na mijn mening niet de oorzaak, want sinds 1700 krimpt en krimpt de gletsjer. Uiteraard zal het in deze dagen heus wel sneller gaan vanwege het broeikaseffect maar het is niet de oorzaak.

Zoals ik al zei was het op het ijs erg vet. De gids liet ons zelfs door een grot heen kruipen. Het ging allemaal maar net zo smal was het, maar erg mooi!
Na drie uur op het ijs te zijn geweest kwam de helikopter ons weer ophalen. Wicked!

Het einde van de middag hebben we gebruikt om verder naar het zuiden te rijden. We kwamen door het plaatsje Haast, ook wel bekend voor die gene die Floortje hier hebben gezien met haar programma naar het einde van de wereld.

Net voor de Haast pas was het kamp voor de nacht. De volgende ochtend reden we over de Haast pass. Bij stopte bij de ´blue pools´
Dit was een diep natuurlijk zwembad aan de zijkant van de rivier. Het water was zo helder, omdat het puur smeltwater was. Er hing een brug boven het pool. Het was zo´n 12 meter hoog, tja erg uitnodigend om vanaf te springen! Dus dat deden we maar, het water was echt net boven het vriespunt en dus echt super koud!!! Maar wel leuk om te doen haha.

Vanuit de blue pools naar Wanaka gereden. In Wanaka hebben we een paar dagen gechillt. Wanaka heeft een prachtig meer met een geweldig uitzicht op de Southern Alps. In Wanaka nog een mooie hike gedaan, genaamd Roy´s peak. Vanaf Roys peak had je een prachtig 360 uitzicht, ik denk dat dit het mooiste is wat ik tot nu toe gezien heb in New Zealand...
Na een paar dagen Wanaka reden we verder naar het bruisende Queenstown. In Queenstown woont een vriendin van mij die ik vorig jaar in Australia ontmoet heb. We hadden dus erg veel geluk dat we bij haar konden verblijven. Het was erg goed om haar weer te zien!

Queenstown is de nummer 1 lokatie voor extreme sporten, verzin het maar en je kunt het hier doen! Mijn extreme activiteiten vinden meer op de grond plaats in plaats van in de lucht. ´1 keer is mooi geweest´ dus nee geen bungi jump voor mij, en ook geen skydive!
Nee geef mij maar een fiets! Ik ging downhillen. Je kunt met de gondel omhoog, naar beneden racen en weer omhoog zo vaak als je wilt, dus dat was echt wel super vet!

Verder hebben we vanuit Queenstown kleine dag tripjes gedaan. Rondom Queenstown is alles mooi, maar dat hebben jullie wel op de foto´s kunnen zien! De eerste ronde Queenstown duurde 8 dagen. We verlieten Queenstown en reden verder naar het zuiden. Invercargill was de volgende stop. Invercargill is bijna het zuidelijkste puntje van New Zealand.
Er was niet heel veel aan daar, dus besloten we vanuit daar in oostelijke richting te rijden. The Catlins was de volgende bezienswaardigheid. Helaas gooide moeder natuur roet in het eten. Het regende erg hard en dus was er niet veel aan. Wel zagen we s avonds pinquins.
Maar weer verder gereden totdat we in Dunedin kwamen.

In Dunedin woont de broer van Fer en Rene van Dommelen voor diegene die hun kent. Daar een bezoekje gedaan, erg gezellig!
Verder zijn we in Dunedin bij de Speights brouwerij geweest. Speights is een van de grotere biermerken hier op het zuider eiland.
De tour door de brouwerij stelde niet veel voor, maar naderhand was het onbeperkt zuipen dus dat maakte veel goed, en dat voor slechts $25!

Vanuit Dunedin reden dwars over het zuidereiland naar het Fiordland N.P.
Fiordland is een van de grootste national parks ter wereld. Het is groter als Yellowstone en Yosemite bij elkaar.
We hadden een overnight cruise geboekt de Doubtful sounds in!
Het was een twee daagse trip door de fiorden heen.
Het was een fantastische en goed georganiseerde tour!
Uiteraard waren de uitzichten fenomenaal. Ja ik kan er niet genoeg van krijgen, het is hier zo ongelofelijk mooi!

De cruise ging vanuit Manapouri. Toen we terug kwamen reden we naar Milford Sound. Dit is een grote toeristen trekpleister in Fiordland. De rit ernaartoe was erg mooi, eigenlijk veel mooier als uiteindelijk de sound zelf haha. We hadden twee hitchhikers opgepikt dus de rit was erg gezellig!
Vanuit Milford reden we weer terug naar Queenstown. Queenstown 2.0!
Ook deze keer was weer super! We konden wederom bij iemand in huis verblijven. Tja zo zie je maar wereldwijde vrienden komen soms toch goed van pas!

Vanuit Queenstown heb ik een mooie hike gedaan. De Ben Lomond track. Het was een hike van 8 uur return. Het uitzicht vanaf de top was weer echt ziek! Ik had ook erg geluk met het mooie weer!
Verder hebben we niet veel gedaan in Queenstown, maar de lifestyle daar is gewoon zo relaxed! Ja hier zou ik wel graag een tijdje willen wonen en werken! In de winter is het wintersporten en in de zomer is het veel fietsen, precies wat ik mooi vind! Kortom hier zien ze mij nog eens terug voor langere tijd!

Ondertussen is het eind februari en werd het tijd om te vertrekken. Vanuit Queenstown hadden we nog een ding op onze bucket list staan: Mount Cook.
Mount Cook is de hoogste berg van New Zealand. 3.754 meter hoog. Hij ligt uiteraard vol met sneeuw, en het mooie weer maakte het helemaal af. Wat een machtig mooie berg!

Onze laatste rit zat eraan te komen: Mount Cook -> Christchurch.
In Christchurch was het tijd om de auto te verkopen. Om een lang verhaal kort te maken: binnen twee dagen was ie verkocht haha. Een stel uit Israël was er erg blij mee, en wij ook! Weg ermee!
In Christchurch wonen die twee kiwi's waarmee ik op de boerderij afgelopen keer heb gewerkt, dus ja je kunt het wel weer raden: gratis accommodatie! Die gasten zitten hier op de universiteit en aangezien dit het begin van het jaar is zijn ze nog volop aan het feesten. Ja laten we dan maar mee doen haha.

Voor de rest is er niet veel in Christchurch, dit vanwege de aardbeving die ze hier in 2009 gehad hebben. Het centrum ligt eigenlijk nog steeds in puin.
De rest van mijn tijd in New Zealand heb ik in Christchurch doorgebracht.
Op woensdag 12 maar vlieg ik vanuit hier naar Melbourne, Australia.
Daar is de openingsrace van de Formule 1.

Wat een geweldige tijd was het hier! Echt wat een super mooi land, en wat zijn de mensen hier ook super vriendelijk en behulpzaam! Ik ga het missen.

Tot de volgende keer in Australia

Greetings
J.K.

• 05 Maart 2014 - 09:24

Doreen:

Wie verre reizen doet, kan veel verhalen! Dit gezegde zei opa Schilder vroeger altijd, en is op jou echt van toepassing. Gr. Pa en Ma.

• 10 Maart 2014 - 18:32

Rikkert:

Jaaaaa 1 x dat vind ik mooi geweest!!!! Chersonissos 2007 haha... Dat downhille lijkt me ook zooooo dol!!!

Aaaaaaaooooo

• 14 Maart 2014 - 18:18

Angelique:

Hey Joost,
    Toen ik de tekst opende, dacht ik: "wat een lap tekst", maar eenmaal aan het lezen, was het zo weer de laatste regel. Weer erg leuk om te lezen wat jij allemaal beleeft.
    Inmiddels weer in Australië (aan het werk??). Geniet nog maar lekker.
    Wij zijn benieuwd of we jou nog terug zien in Nederland.
    Groetjes De Moesjes.

• 15 Maart 2014 - 12:18

Marian De Bakker:

Hoi Joost,
    Ik heb weer vol belangstelling je reisverslag zitten lezen. Soms moet het even wachten, maar je hebt er weer de tijd van je leven. Wat heb jij al veel gezien en meegemaakt. En super zoals jij het kunt verwoorden. Soms lijkt het of je er midden in zit.
    Geniet ervan, Marian