North island of New Zealand - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Joost Koers - WaarBenJij.nu North island of New Zealand - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Joost Koers - WaarBenJij.nu

North island of New Zealand

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

25 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Wellington

G'day bro
Ja dat is wat ze hier zeggen in plaats van mate. Ik gebruik het niet, want mate is veel leuker.
Anyway, de vorige keer ben ik geëindigd in Perth.

Vanuit Perth vloog ik op 28 december naar Sydney om nieuwjaar te vieren.
Ik verbleef in Sydney bij familie. Om precies te zijn mijn moeders neef.
Zes nachten was ik in Sydney. Mede dankzij hun voelde ik mij erg thuis bij hun!
Op 31 december was het dan zover; op naar het centrum om een plekje te vinden om het vuurwerk van die avond te zien!

S ochtends om 5 uur opgestaan om vervolgens om 6 uur te vertrekken naar de stad. Het neemt een klein uurtje om vanuit de suburbs naar het centrum te komen met bus en trein.
Op het centraal station had ik met twee andere Nederlanders afgesproken die ik nog nooit eerder had gezien. Het zijn twee vrienden van Vincent en Niels. Vincent en Niels zijn twee geweldige kerels uit Bornerbroek die ik vorig jaar ontmoet heb. Pim en Xander wonen ook in Bornerbroek. Zij namen ook nog twee Engelanders en twee Nederlandse dames mee. We hadden een erg leuk gezelschap voor de dag in ieder geval!

Om 7 uur verzamelde we op het station om vervolgens naar de botanical gardens te lopen. Eenmaal daar begon de lange wachtrij.
Het park ging om 10 uur s ochtends open en iedere tas die naar ging werd volledig gecontroleerd dus dat ging nog even duren! Iedere unsealed fles drinken mocht niet mee naar binnen, al was het water no way!

Uiteindelijk liepen we om 1 uur s middags het park in. Nu was het wachten tot vanavond 12 uur.
We hadden het erg gezellig en in het park hing een gezellige en chille sfeer.
Iets zei mij dat hier ook mensen waren met andere bedoelingen als het vuurwerk bekijken....

De dag ging uiteindelijk erg snel voorbij. En het was al snel rond middernacht.
Om 12 uur barste het vuurwerk los!
Het was de moeite waard om hiervoor de hele dag te wachten, wat een dik vuurwerk! Wat een geweldige ervaring!

Nadat het vuurwerk was afgelopen was het weer tijd om terug naar huis te gaan, moe maar voldaan!
Om half 3 was ik uiteindelijk terug.
De volgende ochtend ging ik mijn spullen bij elkaar zoeken. Ik had alles behalve....mijn digitale camera, waar is die?
Zoeken, zoeken en nog eens zoeken. Ja mijn voorgevoel kwam uit. Er waren dus echt mensen met andere bedoelingen in het park helaas.
Camera gestolen!

Ik was in Sydney tot en met 3 januari. 3 januari was het tijd voor weer een nieuw land en een nieuwe uitdaging; New Zealand!
Vanuit Sydney vloog ik op Auckland. Auckland ligt bovenin het Noordereiland. De volgende dag kwam Stephan hier ook aan. Samen met hem ga ik door NZ reizen. De eerste 5 nachten verbleven we in Auckland.
We wouden graag een auto/ van kopen.
Op dag drie hadden we beet.
Een Toyota Estima. In Europa bekend als een previa. Achterin zit een ingebouwd bed dus dat is erg fijn! Verder zat alle gear om te koken er ook bij, kortom ready to go!
Even overschrijven en verzekeren en klaar om te vertrekken!

Vanuit Auckland zijn we noordelijk gereden. Onze eerste nacht brachten we door op een boerderij camping erg leuk!
De volgende dag naar the bay of islands. De naam verklapt al wat daar
te zien is. Wij vonden het niet heel bijzonder om eerlijk te zijn.
Vanuit the bay of islands reden we naar het noordelijkste puntje van New Zealand, Cape Reinga.

De cape was erg mooi maar om kritisch te zijn; dit vind je ook gewoon in Europa. Vanuit de cape weer zuidelijker gereden richting Hobbiton. Hobbiton is de film set van The Lord of the rings en the hobbit trilogy. Ik heb niet zo heel veel op met de boeken en de films maar het was toch wel heel erg leuk en bijzonder! Het pijpje roken met Gandalf in een hobbit hole maakte het compleet.

Vanuit Hobbiton zijn we naar Whakatane (fuckatane zo spreek je het uit) gereden. In Whakatane woont heel ver weg aangetrouwde familie van Stephan. Na een telefoontje waren we daar van harte welkom. Het waren erg leuke en gastvrije mensen. We hadden onze eigen kamer met een heerlijk bed. Twee dagen hebben we bij hun doorgebracht. In de omgeving een korte hike gedaan. Whakatane heeft de meeste zonuren van New Zealand dus het was weer afzien haha.

Na twee heerlijke dagen was het tijd om verder te gaan. Rotorua was de volgende bestemming. Heel toevallig kwamen we in Rotorua Backpackers tegen die we eerder ontmoet hadden. Zij bereidde zich voor op een meerdaagse hike. Het sprak ons erg aan en we besloten ons bij hun aan te sluiten. Met zes man zouden we the tongariro Nothern circuit gaan hiken.
Dit is een rondje rondom en over nog steeds actieve vulkanen. Het landschap heeft schijnbaar veel weg van de man....
Ik wist het gelijk! Dit gaat een geweldig avontuur worden!

De groep bestond uit twee Fransen, die goed Engels praatte, dat mag in de krant, een Spaanse een andere Nederlandse meid en wij twee.

In Rotorua moesten we plotseling inkopen gaan doen voor de hike; een tent, compact kook materiaal, slaapzak, matje, eten enzovoort.
De volgende ochtend verzamelde we aan het begin van de hike.
De grote backpack zat vol. Tja met de kilo's gaat het hard als je al drie liter de man draagt. Ik schat dat ik ongeveer 14 kilo op mijn rug had.
Bij het informatie centrum werd ons min of meer afgeraden te vertrekken. Waarom? 100 kilometer per uur wind, vorst plus een bak regen kwam eraan. Zoals wel vaker trokken wij er ons niks van aan!

De eerste dag ging liepen we in vijf uur 15 km. Het ging lichtjes omhoog en omlaag. De wind was er, maar omdat we nog niet hoog zaten was het nog goed te doen.

Vlak voor de plek waar we zouden gaan kamperen zagen we een oude hut tussen de bomen staan. Langs het hele rondje heb je luxe hutten staan waar je voor heel veel geld kunt overnachten. Nee wij zouden wel gewoon gaan kamperen.
De oude hut was een soort van oude schuur, maar met hele dikke muren.
Aangezien we alles op zak hadden was er ook niks anders noodzakelijk.

In de nacht kwam de regen zoals voorspeld. Het ging erg te keer, maar wij lagen gratis en voor niks droog en veilig!
De volgende ochtend keken we naar buiten en tot onze verbazing zagen we blue sky's!

Nadat alles weer in de zak zat begonnen we aan dag twee. Vandaag zou het al serieus omhoog gaan en we moesten de stormachtige wind trotseren.
Hoe hoger we kwamen hoe mooier het werd. Maar het begon ook steeds harder te waaien en de gevoelstemperatuur lag rond het vriespunt. Soms kwam er zo'n hevige windvlaag dat je heel snel op de grond moest gaan liggen anders werd je gewoon weggeblazen!

Uiteindelijk na zes uur lopen en 20 km verder zaten we vlak onder de top van de vulkaan op een hoogte van 1400 meter. We hadden wederom geluk! Tot onze grote verbazing kwamen we wederom een mooie hut tegen. En ja het raad het al; gratis en voor niks! Maar deze was erg slecht geïsoleerd en je voelde de kou van buiten zo naar binnen komen.

Het was maar goed dat we daar binnen lagen. Buiten vroor het namelijk gewoon! Ik denk als we buiten in ons tentje hadden gelegen dat er zich serieuze problemen hadden voorgedaan.
Wie weet wel een helikopter ritje?
Haha

De volgende dag liepen we over de Tongariro vulkaan! De klim naar de top was pittig. Zeker vanwege onze bagage op onze rug. Maar eenmaal boven was het het allemaal waard. We hadden een prachtig uitzicht!
Wat een machtig iets zo'n vulkaan.

Na heel wat foto's was het tijd om af te dalen. We hadden nog een lange weg voor de boeg. Vanaf de top was het nog zo'n 19 km terug naar de auto. Tussendoor hadden we nog een lunch pauze. Vanaf hier was het nog 3 uur lopen. Iedereen was erg moe, en had last van blaren.

Op het laatste stuk zat het tempo er desondanks nog goed in! Dat is het voordeel met zijn zessen, dan trek je elkaar erdoorheen. Uiteindelijk kwamen we moe maar zeer voldaan weer aan bij de auto. Uiteindelijk hebben we in drie dagen tijd 54 km gelopen maar zware bepakking.
We've done it!!!

S avonds sliepen we weer vertrouwd in ons autootje. Slapen was geen probleem, zodra was ons bed zagen sliepen we haha.

De volgende dag reden we naar Lake Taupo. Dit is een prachtig meer, maar meer niet. Haha leuke zin toch!
We hebben wat rondgekeken en zijn toen verder gereden naar Rotorua.
Rotorua heeft de meeste vulkanische activiteiten van New Zealand.

We hebben een spuitende geiser, mud Pools en hot Springs bezocht. Very hot, want het kookte. De zwavel lucht was goed te ruiken. Het was allemaal grappig om te zien!
In Rotorua overnachtte we bij een hostel. We konden ons busje op de parkeerplaats van een hostel zetten en van alle faciliteiten gebruik maken. En dat voor slechts $9.

De volgende dag reden we naar de provincie Taranaki. Dat ligt aan de westkust van New Zealand. Het hart van Taranaki is Mount Egmont. Dat is een 2500 meter hoge vulkaan.
Het plaatsje Stratford ligt aan de voet ervan. In Stratford heeft een goede vriend van ons zes maanden gewerkt voor een Nederlandse familie. Wij gingen ze opzoeken.

Wat begon met een bakkie eindigde in een verblijf van 6 dagen haha.
Het was erg fijn om daar te zijn! We hebben geholpen het huis van binnen te verven.
Het was erg relaxed iedere avond lagen we in de jacuzzi met een mooi uitzicht.

Vanuit Stratford reden we in een ruk naar de hoofdstad van New Zealand, Wellington.
Wellington is enkele dagen voor onze aankomst opgeschrikt door een aardbeving van 6.3 op de schaal van richter.
In Wellington pakte we de ferry naar Picton en dat is het zuidereiland.

Het Noordereiland van New Zealand zit erop. De tweede helft breng ik op het zuidereiland door.

Tot de volgende ronde

Greetings
J.K.

• 25 Januari 2014 - 12:27

Doreen Koers:

Leuk verslag weer! En wat overnachten betreft: het gaat er niet om WAT je kent, maar WIE je kent. Op het zuider eiland naar de broer van Fer? Misschien weer gratis slapen. Veel reisplezier verder!

• 25 Januari 2014 - 13:14

Jelle Koers:

Je word al n echte bear grylls. Ik dacht dat t in nieuw zeeland nu lekker warm was. Veel plezier verder en de groeten uit nederland, houdoe. Jelle

• 25 Januari 2014 - 13:33

Jack Van Laarhoven:

Hoi Joost,
    Leuk om te lezen dat je met volle teugen geniet. Keep on going !
    Hartelijke groet, Jack en Carla

• 25 Januari 2014 - 14:16

Rikkert Jonge K*t:

Jij vermaakt je wel, met z'n zessen trek je elkaar er doorheen....spuitende geisers ... en in 1 ruk naar de hoofdstad... klinkt lekkuhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhrrrr hahahaha

yolo

• 27 Januari 2014 - 21:54

Angelique:

Hey Joost,
    Hoe is t mogelijk dat je steeds bekende tegenkomt in zulke grote landen en dat je dan de plannen gelijk kan aanpassen. Ik kan mij voorstellen dat dat een heerljjk vrij gevoel geeft. Nu op naar het volgende avontuur. Geniet ervan.
    Groetjes van de Moesjes

• 29 Januari 2014 - 12:19

Frans:

Dag Joost,

Als ik het zo lees heb je een prima tijd. In Australie zag ik nog een stravaatje. Ga je die in Nieuw Zeeland ook nog een paar in de boeken rijden?

Hartelijke groet en blijven genieten,

Frans

• 02 Februari 2014 - 15:38

Jilly&Frits Kroot:

Hoi Joost,
    Vol belangstelling volgen wij nog steeds jou verhalen.
    Helaas hebben wij niet zoveel tijd gehad om te reageren.
    Prachtig is het om zo te kunnen genieten en een stukje van de wereld te zien.
    Ook Lisan geniet met volle teugen van haar wereldse bezoekjes, met de Holland America lijn.
    Blijf vooral genieten van je reizen, ik hoop dat je later weer kunt wennen aan Nederland.
    Wij denken dat Lisan zich zuidelijker gaat vestigen.
    Wij blijven jou trouw volgen.

Groetjes,
    Jilly & Frits Kroot.