The south of Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Joost Koers - WaarBenJij.nu The south of Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Joost Koers - WaarBenJij.nu

The south of Thailand

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

29 September 2013 | Thailand, Bangkok

G'day mate
Nou het vorige verhaal eindigde op het vliegveld van Chiangmai.

Zoals gezegd vloog ik vanaf daar naar Phuket in het zuiden van Thailand.
De vlucht was amper twee uur, maar wat een verschrikkelijke vlucht!
Ontzettend veel turbulentie, geen minuut is het rustig geweest.
Vliegen is al geen hobby maar dit keer was ik echt opgelucht dat ik weer op de grond stond.

Vanwege het feit dat ik pas om 22:45 vloog kwam ik dan ook natuurlijk laat aan in Phuket. Samen met zes mensen uit Israël een mini bus gedeeld. Nou dat doe ik ook nooit meer!!
Wat een verschrikkelijke mensen!
Brutaal, egoïstisch en nog zuiniger dan zuinig.
Het duurde daarom ook erg lang voordat we vertrokken en hun onderhandeling voorbij waren.

Eenmaal in Patong (toeristen gedeelte van Phuket) bleek alles gesloten te zijn, logisch! Gelukkig was het wel droog en ik liep een beetje rond in de hoop iets te vinden. Nou mooi niet! Alles was dicht en de straten waren bedekt met ladyboys die wel dachten dat ik er ff zin in had.
Nee dank je! Het was in inmiddels half 3 en ik wou een bed en slapen.
Uiteindelijk wist een taxi chauffeur een plek om te slapen. Hij bracht me ernaartoe.
Eindelijk kon ik gaan slapen, heerlijk!

Phuket maakte niet zo'n indruk op mij en ik besloot de volgende ochtend gelijk naar Kho Phi Phi te gaan met de boot. Kho Phi Phi is wel bekend van de film The Beach met Leonardo DiCaprio.
Na het ontbijt ben ik om 1 uur opgehaald met een busje, die bracht mij naar de boot. Met de boot was het 2 uurtjes varen.

Aangekomen op Koh Phi Phi ben ik een Backpackers ingedoken. Het eiland is niet heel groot en het centrum waar alles gebeurd ligt allemaal dicht bij elkaar. Nadat ik was ingecheckt maar eens de zee ingedoken. De tering die is warm! Schijnbaar is de zeetemperatuur 30 graden! Haha dat is echt wel relaxed!

S avonds liep ik wat rond door het dorp. Bij een duik winkel werd ik aangesproken door een instructeur. Om een lang verhaal kort te maken, ik ga morgen een introductie duik doen!
Het koraal moet hier fantastisch mooi zijn, dus dat wil ik wel eens zien!

De volgende dag vroeg uit de veren, want om 7:15 vertrokken we al!
We waren in totaal met een man of 12 op de boot. Enkele waren bezig met hun open water diploma en enkele net als ik gingen voor een introductie duik.
En enkele (2 krapkijkers) gingen mee op zee pizza's te maken haha.
De eerste duik was 39 minuten met een maximale diepte van 9 meter. Ze hadden gelijk het is hier prachtig mooi!
Eindelijk heb ik de enige echte Nemo gezien! Dit is de derde keer dat ik een koraal rif bezoek dus dat werd wel eens tijd ook!
Omdat ik het al eerder had gedaan was het erg makkelijk en ging alles goed. Zo kun je optimaal genieten van alles wat zich onder water afspeelt!

In Maya bay gingen we voor de lunch aan anker. Maya bay bevat Maya beach, heel logisch. Op Maya beach is de film The Beach opgenomen, met Leonardo DiCaprio in de hoofdrol.
Nog niet gezien? Kijken dus!

De volgende dag ben ik met een halve dag tour rond koh phi phi gegaan. We stopten op monkey beach. Heel logisch dat er aapjes op dit strand zaten. Vervolgens hebben we ergens gesnorkeld. Vanaf de snorkelplek zijn we Maya bay wederom ingevaren, maar ditmaal gaan we daadwerkelijk naar het strand.
Vanwege de film is het sindsdien erg druk hier met toeristen! Voor de film was dit gewoon een mooi strand, maar nu is het extra speciaal, want uiteindelijk loop je letterlijk in de voetsporen van Leonardo DiCaprio.

Het strand is prachtig mooi, maar dat hebben jullie al wel op de foto's kunnen zien. Het strand is gewoon paradijselijk mooi! Kon er geen genoeg van krijgen!

Vanuit Mayabay bekeken we de zonsondergang op open zee, prachtig!

De volgende dag was het tijd om koh phi phi weer te verlaten. Vanuit hier ga ik naar Koh Tao.

Koh phi phi-> Krabi (boot)
Krabi -> Sarut Thani (bus)
Sarut thani -> Koh Tao (nachtboot)

Het was een reis van 15 uur. En dat voor maarliefst €35!

Koh tao is de duikcapital van de wereld kun je wel zeggen! Het hele eiland wat overigens niet groot is, is ingericht op duiken.
Ik kwam om 7 uur s ochtends aan op Koh Tao.
Ik sloot mijzelf meteen aan bij duikschool Crystal. Met Crystal ga ik voor mijn PADI open water brevet. Dit neemt 3.5 dagen om te behalen.
Na een power nap begon de cursus om 1 uur s middags.

Bij het brevet inbegrepen was accommodatie. De komende dagen verblijf ik in een prive bungalow!
Dag een van het brevet stond in het teken van theorie. Van 1 tot 6 hebben we een klaslokaal gezeten.
De volgende ochtend begonnen we weer om 7 uur. Nadat we alles behandeld hadden was het tijd voor het eindexamen. Ruim voldoende afgesloten!

Na de lunch zijn we in het zwembad onze geleerde skills gaan oefenen. We hebben een leuke groep. Een Chinese, zuid Afrikaanse, Israëliër en ik.
Twee instructeurs tot onze beschikking, wat een luxe!
Om 6 uur waren we klaar in het zwembad. S avonds samen met onze duikgroep gaan eten.

De volgende ochtend begonnen we pas om 10 uur. We moesten een zwem test afleggen. 200 meter zwemmen en 10 minuten watertrappelen, to easy!
S middags was het tijd in de zee in te gaan. Dat is bepaald geen straf, want het water heeft een aangename temperatuur van 29 graden!

De eerste duik was vooral bedoeld om te wennen aan de uitrusting etc.
Duik nummer twee stond in het teken van skills afronden.
Duiken is behoorlijk vermoeiend en s avonds ben je blij dat je naar bed kunt!

De volgende ochtend was het om kwart voor 7 verzamelen. Vandaag ronden we het open water brevet af met twee afsluitende duiken bestaande voornamelijk uit skills behalen.
Eenmaal terug op het eiland vulden we onze logboeken in, werd alles afgetekend en vervolgens hadden we ons PADI open water brevet gehaald!

Maar dat was nog niet genoeg! Samen met de rest van de groep gaan we verder voor ons advanced open water brevet!
Advanced houd precies in wat de naam zegt. Bij open water ga je maximaal 18 meter diep. Advanced tot 30 meter. De maximale diepte voor sportduikers is 40 meter. Tevens hebben we een duik in het donker, een navigatieduik en een duik naar een wrak!

Het advanced brevet neemt een extra anderhalve dag, zo gepiept dus!
De volgende dag begonnen we eraan. De eerste duik stond in het teken van drijfvermogen onderwater. Klinkt dat raar? Kort gezegd. Bevorder je skil die je vlak boven de bodem laat zwemmen/drijven.
Duik nummer twee was de navigatie duik. Met een kompas je weg vinden, erg leuk!
S avonds na zonsondergang zijn we wederom de zee opgegaan voor een duik in het donker.
Same same but different!
Duiken in het donker is toch we iets heel anders! Maar wel heel erg mooi!
Het enigste wat je bij hebt is een zaklamp, joh verrassend!

Eenmaal terug op het eiland gaan eten en gauw naar bed, ik was kapot!
De volgende ochtend moesten we weer om 7 uur paraat staan.
Als eerste gingen we voor onze diepte duik. 30.1 meter om precies te zijn haha. Erg vet, wat een andere wereld onder water tussen het koraal!

Duik twee was rond een wrak wat werd gebruikt in de tweede wereldoorlog. Ook dit was weer een bijzondere ervaring!
S middags na de lunch werden we gediplomeerd tot advanced open water duikers! En dat nog wel op mijn verjaardag!

S middags naar een massage salon gegaan. Nee nee zonder happy end;)
Een heerlijke ontspannen massage gehad van een dik uur. Kwanta kosta: €6.
S avonds spraken we met de duikgroep af in een café. Ik kreeg als cadeau het boek The Beach, met daarbij een cakje met kaarjes, erg spontaan van hun!
Uiteindelijk heb ik wederom een bijzonder leuke verjaardag gehad!

De volgende dag was het na dagen lang bewolkt met wat regen eindelijk mooi weer!
Ik huurde een fiets en ben rond gaan fietsen over het eiland. Behoorlijke steile wegen!! Maar dat werd wel beloond, want ik kwam op prachtige plekjes. Tussendoor ergens een kokosnoot op, erg goed te doen!
Het was weer een geslaagde dag.

De volgende ochtend ben ik terug naar de duikschool gegaan om een Fun dive te boeken. Geen skills meer bla bla bla, nee gewoon de zee in een duiken, vissen bekijken, kortom genieten!
Na deze duik ben ik er wel even klaar mee. Resultaat 11 duiken in 7 dagen tijd. Daar doe ik het even mee haha.

Bij terugkomst een boot ticket gekocht naar Koh Pangang. Daar vertrek ik morgen naartoe.

De bootreis naar Koh Phangan neemt twee uur. Eenmaal op het eiland besefte ik al gauw dat het niet druk was! Het eiland is alleen druk bezocht tijdens de full And half moon party's. Buiten dat is het eiland grotendeels leeg helaas.
Ik ging een hostel in met de bedoeling mensen te ontmoeten. Ja ik ontmoette een iemand als ik in de spiegel keek. Me and myself. Het hostel was gewoon leeg!
Naja. S middags boekte ik een toer voor de volgende dag die mij naar een marine national park zou brengen. Ik informeerde en hoorde dat er tien andere boekingen waren, mooi!

De volgende ochtend zou ik om 8:15 worden opgehaald. Ik was er om 8:10. Uiteindelijk tot 9:00 staan te wachten maar er kwam niemand. Vreemd!
Ik ben terug naar het reisbureau gelopen en die had de organisatie aan de lijn. Schijnbaar hebben ze 20 minuten op mij staan te wachten???
Naja ik denk dat het een flinke miscommunicatie was, en dat ik op de verkeerde plek heb staan wachten ofzo.
Ik kreeg gelukkig mijn geld wel terug!

Vervolgens besloot ik een scooter te huren. Ja ma een scooter. Maar gewoon op het gemakje dan gebeurd er niks. En dat was ook zo.
Ik besloot het eiland te gaan verkennen.
Met de scooter langs heel de westkust gereden. Het is een prachtig eiland.
Prachtige stranden met haast niemand erop. Zo nu en dan stopte ik ergens voor een hapje of een drankje. De meeste tijd was dit in een resort. Mijn mening is; dit is een paradijs eiland voor een huwelijksreis. Het is prachtig en het kost helemaal geen zak!

Uiteindelijk in het noorden aangekomen wou ik graag naar Bottle beach. Maar daar kun je alleen per taxi boot komen. Ik had geluk, want bij de pier stond een stel te wachten op meer mensen om een taxi boot te delen, prima!
De vrouw was Amerikaanse en hij kwam uit net zoals alle toeristen op dit moment op dit eiland uit Israël.
Het waren in tegenstelling tot vorige ervaring met Israëliërs echt prima mensen!
Samen met hun heb ik heel de middag doorgebracht. S avonds in de Amsterdam bar de prachtige sunset bekeken. Daarna gezellig gegeten. Het was een geweldige dag!

De volgende dag ben ik op tijd opgestaan om naar het oosten van het eiland te toeren. Ik moest dwars door de jungle heen om het te bereiken. Midden in de jungle mijn scooter bijgevuld met benzine. Tevens had deze beste man een zip line track.
Dit leek mij natuurlijk wel erg vet en ik ging ervoor!
Haha dit was echt vet! Van de eene boom naar de andere boom, en weer terug super vet! Alsof ik een soldaat was.
Vervolgens kwam ik aan op de oostkust. Uiteraard was dit ook weer prachtig mooi, maar helaas kon ik niet lang blijven, want om 3 uur moest ik mijn scooter weer inleveren. De scooter huur kostte mij 250 Bath (€6).
Als er niks gebeurd of beschadigd is no worries, maar anders heb je wel een probleem. Dus altijd voorzichtig zijn! Ik ben van mening als je gewoon normaal en rustig rijd dan gebeurd er niks!

Eenmaal terug een ticket geboekt terug naar Bangkok. Eerst met de boot van Koh Phangan naar Don Sak. Vervolgens per bus naar Surat Thani. En vanuit Surat Thani met de nachttrein naar Bangkok. De trein zou om 23:28 vertrekken. Dit werd 1:00 haha.
Ik had voor deze treinrit eerste klas geboekt en daar was ik blij mee!
Ik had mijn eigen cabine met wastafel en airco. Zodra ik op bed lag sliep ik direct en de volgende ochtend toen we er bijna waren werd ik pas wakker, dikke prima!
Om 1 uur kwam ik uiteindelijk aan in Bangkok. De reis heeft dus 21 uur geduurd. Maar omdat ik goed heb kunnen slapen was ik niet echt moe.

Mijn plan was om nog een keer met Ko van Kessel te gaan fietsen. De tocht vertrok juist om 1 uur dus dat kon ik wel vergeten dacht ik. Echter ik kwam om kwart over een aan bij Ko en had geluk dat ik nog net kon aansluiten. De tocht was weer super geslaagd en vol met Nederlanders. Dit maal waren er ook twee Amerikanen van de partij.
Om zes uur waren we weer terug.
Samen met een van de Amerikanen ging ik de stad in. Nadat ik in een hostel was in gecheckt voor een nacht gingen we Koa san road op. Ik moet zeggen dat ik het dit keer meer kon waarderen als vorige keer.

We liepen over straat en kwamen een Nederlands stelletje tegen wat ook mee gefietst had deze middag. Met zijn vieren gingen we een hapje eten en wat drinken. Uiteindelijk was het een erg leuke laatste avond in Bangkok!

De volgende dag vertrok ik naar Australia. Maar daarvoor gebeurde er nog iets erg raars!
Na het ontbijt liep ik over straat en werd ik aangesproken door een Indiër met een tulband. Hij beweerde waarzegger te zijn ofzo. Jaja, maar aangezien ik tijd zat had besloot ik te gaan zitten. Ik begon wat dingen op te schrijven en propte het in mijn handen.

Vervolgens begon hij vragen te stellen. Wat is je naam? Hoe oud ben je? Noem een nummer onder de 9? Ben je gelovig? En wat is je droomwens?
Uiteindelijk vroeg ie het briefje in mijn hand te openen. Daar stond gewoon precies hetzelfde op als wat ik zojuist beantwoord had!! Is dat niet raar?
De man vroeg geld, maar ik zei van te voren ik betaal nergens voor.
Dus ik vertrok. Dit zou ongeluk brengen riep hij! Dus mijn lot is ongeluk? Nou ik denk het niet, ik heb nog steeds mijn geluksdingen bij me dus dat komt wel goed.

Even later loop ik op een heel andere plek. Kom ik diezelfde vent gewoon weer tegen heel apart! Ik ben niet gelovig ofzo, maar ik was wel onder de indruk van deze kerel.

Anyway. S avonds om 6:20 vloog ik via Sydney naar Perth.
Ja ik weet het dat is behoorlijk om. 15 vlieguren in het verschiet.
Ik verlaat Thailand nadat ik hier een mand heb rondgereisd. Op het begin was het wennen, maar daarna was alles goed en ik heb echt een geweldige tijd gehad, waarin ik super veel super mensen heb ontmoet!

Maar ik sta te trappelen om terug naar Australia te gaan. Op een of andere manier voelt het alsof ik naar huis ga. Dat zeg ik gewoon eerlijk.
Vanaf nu zal ik stoppen met jullie jaloers maken met foto's van van alles en nog wat, ook ik moet nu weer aan het werk. Dit betekent ook dat het de komende tijd rustig zal zijn op mijn blog.

Tot de volgende keer!

Greetings
J.K.

  • 29 September 2013 - 11:35

    Tomke:

    Even if my Dutch reading skills are poor - sounds like you had a lot of fun in Southern Thailand! :-) I loved your smile when you told me that you finally found Nemo ;-)
    Have a good time in Australia! Take care!

  • 29 September 2013 - 22:20

    Frans:

    Hoi Joost,

    Klinkt allemaal goed! Wij gaan zo zachtjes aan de herfst in en jij gaat het mooie weer tegemoet. Nu je een brevet hebt gehaald staat het great barrier rif toch wel op de agenda?

    Hou je haaks en niet vergeten te genieten,

    Frans

  • 30 September 2013 - 07:15

    Jack Van Laarhoven:

    Hoi Joost,

    As you know: "Your home is where your heart is". I think it's obvious. Enjoy your next adventure!

    Groeten, Jack en Carla

  • 01 Oktober 2013 - 11:21

    Angelique:

    Hey Joost,
    Weer genoten van jouw avonturen. Als je de lap tekst ziet, denk je dat je er nooit doorheen komt, maar als je aan het lezen bent, dan is het afgelopen voor je er erg in hebt!
    Wij kunnen niet afwachten ook een aantal van die mooie dingen te zien in Thailand en gaan zeker de fietstocht bij Ko van Kessel maken.
    Nou, wij wensen jou veel werkplezier de komende maanden.
    Groetjes de Moesjes

  • 08 Oktober 2013 - 19:19

    Rikkert Jonge Khuuutttt:

    jooodjuhhhhh
    ik had nu effe de tijd om je verslag te lezen...

    wat bende toch een BAAS!!
    george in the jungle met de zipline...hahaha leuk man avonturier!

    je maakt me jaloers...niet met de fotos maar met de ervaringen!


    Have fun mate!

    yolo ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost

Actief sinds 13 Juli 2011
Verslag gelezen: 831
Totaal aantal bezoekers 46932

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2013 - 01 Januari 2023

Here we go again!

18 Oktober 2011 - 18 Oktober 2012

Joost down under

Landen bezocht: